Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Σάββατο, Οκτωβρίου 15, 2016

Μαθητικό Συμπόσιο Φιλοσοφίας (έτος Αριστοτέλη)


Στο πλαίσιο της ανακήρυξης του 2016 ως έτους Αριστοτέλη από την Unesco, το Ευρωπαϊκό Σχολείο του Λουξεμβούργου ΙΙ και το 1ο Πειραματικό Γενικό Λύκειο Αθηνών «Γεννάδειο» συνδιοργάνωσαν στο Λουξεμβούργο (7/10/2016) Μαθητικό Συμπόσιο Φιλοσοφίας με οκτώ θέματα του έργου του Σταγειρίτη φιλοσόφου.


Στο Συμπόσιο συμμετείχαν οι τελειόφοιτοι μαθητές του Ευρωπαϊκού Σχολείου και 14 μαθήτριες από το 1ο Πειραματικό ΓΕΛ Αθηνών.


Τα δίγλωσσα κείμενα εργασιών του Συμποσίου βρίσκονται: στα αγγλικά εδώ και στα ελληνικά εδώ.

Η γνωριμία μεταξύ των μαθητριών/ών και η συνεπεξεργασία των θεμάτων του Συμποσίου έγιναν: σε κλειστή ομάδα του facebook και στην πλατφόρμα etwinning.




Παρασκευή, Σεπτεμβρίου 09, 2016

Αρχαία και Νέα Ελληνικά



[...] γιατί εξακολουθούν τα νέα Ελληνικά να αποκλείονται από τη συζήτηση που διεξάγεται για την αρχαία Ελλάδα;

Αυτό οφείλεται, για να το πούμε ωμά, σε μεγάλο βαθμό, στο ότι το αντικείμενο αυτό εξακολουθεί να διατηρεί μια αποικιοκρατική άποψη (μεταξύ άλλων) για τους Έλληνες, την Ελλάδα και τα νέα Ελληνικά. Ιστορικοί και ανθρωπολόγοι που ασχολούνται με την Ελλάδα έχουν υπάρξει πολύ πιο πρόθυμοι από τους φιλολόγους να αναγνωρίσουν την κληρονομιά της μεταφορικής αποικιοποίησης της Ελλάδας: όχι από τους Οθωμανούς αλλά από τους πρώτους Ευρωπαίους αρχαιολάτρες και περιηγητές που έβαζαν τη σημαία τους στα ερείπια της αρχαιότητας.

Σε μια εποχή που οι ευρωπαϊκές δυνάμεις πάσχιζαν να επεκτείνουν τις αυτοκρατορίες τους, η ισχυρή επιρροή που ασκούσαν οι περιηγητές στους υπό οθωμανική κατοχή «αρχαίους τόπους» ήταν, όπως επισημαίνει η ιστορικός Κ. Ε. Φλέμινγκ, «αντιπροσωπευτική μιας άλλης μορφής αποικιοκρατίας, στην οποία η ιστορία και η ιδεολογία περισσότερο, παρά η γη μιας χώρας, διεκδικείται, καταλαμβάνεται και προσαρτάται». Υπό το πρίσμα του παρόντος, εκείνοι που ανέλαβαν αυτήν την πιο «συμβολική» αποικιοποίηση της Ελλάδας μοιάζουν πάρα πολύ με τους σημερινούς κλασικούς φιλολόγους.

Εξαιτίας της ιδιοκτησιακής αντίληψης που είχαν για την αρχαιότητα, σχεδόν διέγραψαν τη γνώση των ντόπιων πληθυσμών και τους περιέγραφαν ως αδιάφορους για το αρχαίο παρελθόν, στου οποίου τα ερείπια ζούσαν τόσο αμέριμνοι. Αυτή η προσέγγιση χρησιμοποιήθηκε με τη σειρά της, προκειμένου, μεταξύ άλλων, να δικαιολογηθεί η μεταφορά αρχαιοτήτων από την Ελλάδα σε χώρες όπου, υποτίθεται, θα τις εκτιμούσαν και θα τις πρόσεχαν περισσότερο. Όλα αυτά συνθέτουν μια μακρά και πολύπλοκη ιστορία — μια ιστορία στην οποία οι Έλληνες ήταν κάθε άλλο παρά αμέτοχοι παρατηρητές.

Μία από τις πολλές κληρονομιές αυτής της ιστορίας είναι ότι οι κλασικοί φιλόλογοι που εκπαιδεύονται στο πλαίσιο της «Δυτικής» φιλολογικής παράδοσης τείνουν να παραγνωρίζουν τη νεοελληνική γλώσσα ως γλώσσα βιβλιογραφίας, ενώ οι Έλληνες που θέλουν να ενταχθούν σε αυτήν την παράδοση — να ακουστεί δηλαδή η φωνή και οι ιδέες τους στο εξωτερικό — σπουδάζουν σε άλλες χώρες και δημοσιεύουν στα Αγγλικά, τα Γερμανικά ή τα Γαλλικά. Η παραχώρηση μιας καλύτερης θέσης στην επιστημονική συζήτηση θα ήταν ένα θετικό βήμα σε έναν κλάδο ο οποίος, όσον αφορά την αποικιοκρατία, οφείλει πολλές εξηγήσεις [...].

Το πλήρες κείμενο εδώ.

Πέμπτη, Μαΐου 19, 2016

Η ατίμωση του νεκρού στην ομηρική "Ιλιάδα" και την "Αντιγόνη" του Σοφοκλή



.

Πέμπτη, Μαΐου 05, 2016

Ψηφιακές Ανθρωπιστικές Σπουδές (έκδοση 2016)

Σάββατο, Απριλίου 30, 2016

Ψηφιακές κλασικές σπουδές: νέα έκδοση

Διαθέσιμος στο διαδίκτυο είναι ο τόμος "Digital Classics outside the Echo-Chamber: Teaching, Knowledge Exchange and Public Engagement". Περιλαμβάνει, στα έντεκα κεφάλαιά του, ανακοινώσεις (που έγιναν κατά κύριο λόγο στο Λονδίνο και το Βερολίνο) σχετικές με υπολογιστικές εφαρμογές στην έρευνα, τη μελέτη και τη διδασκαλία των ψηφιακών ανθρωπιστικών σπουδών, της κλασικής γραμματείας και γενικότερα της αρχαιότητας.

Περιεχόμενα: