Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Παρασκευή, Οκτωβρίου 03, 2008

"Υπεργραμμική" μάθηση


Ο Timothy Hill στο επόμενο κείμενό του ("HypeRote? The Role of IT in Ancient Language Teaching") επισκοπεί αντιπροσωπευτικές λογισμικές εφαρμογές του διαδικτύου στη διδακτική των κλασικών γλωσσών (λατινικών και αρχαίων ελληνικών).

Αξιολογώντας επιλεκτικά το αρχαιογλωσσικό κυρίως υλικό του διαδικτύου, ο Hill επισημαίνει το φαινόμενο της "υπεργραμμικής μάθησης" (HypeRote learning): το συγκροτούν αφενός μηχανιστικού τύπου προγράμματα "πρακτικής και εξάσκησης" (πρβλ. τις ηλεκτρονικές γραμματοσυντακτικές ασκήσεις που παράγονται κυρίως με τις "ζεστές πατάτες") και αφετέρου παλαιάς κυρίως κοπής αρχαιογνωστικά βιβλία (εγχειρίδια και βοηθήματα), τα οποία έχουν πάρει ηλεκτρονική μορφή.

Οι δύο κύριες αυτές κατηγορίες υλικού, που κυριαρχούν σήμερα στο διαδίκτυο, ευθύνονται, κατά τον Hill, για το ότι η διδασκαλία των κλασικών γλωσσών με τις ΤΠΕ δεν παρουσιάζει καμία σημαντική διαφορά (no significant difference phaenomenon) σε σχέση με την αντίστοιχη που βασίζεται στα "παραδοσιακά" έντυπογραφικά μέσα. Το ίδιο ισχύει και για τα αρνητικά αποτελέσματα του αναπαραγόμενου με τους υπολογιστές αρχαιογλωσσικού φορμαλισμού, καθώς, όσο βαρετή είναι η κλίση ενός αρχαίου ρήματος με το μολύβι και το χαρτί, άλλο τόσο πληκτική είναι η πληκτρολόγησή του στον υπολογιστή.

Έτσι, αν και η ηλεκτρονική αρχαιογλωσσία ποσοτικά είναι άφθονη, η πραγματική, ποιοτική της συμβολή της στη διδασκαλία ελέγχεται μέχρι σήμερα εξαιρετικά φτωχή. Δικαιολογημένα, κατ΄ επέκταση, η ευφορία των αισιόδοξων φιλολόγων, που υπερασπίζονται τη διδασκαλία των αρχαίων με τις ΤΠΕ στα σχολεία και τα πανεπιστήμια, βρίσκεται αντιμέτωπη με την ουσιαστική απάθεια των σκεπτικιστικών και των ευκαιριακών χρηστών.

Η δημιουργική αξιοποίηση, κατά τον Hill, των υπολογιστών στη διδακτική των κλασικών γλωσσών είναι δυνατόν, παρά ταύτα, να αποβεί εξαιρετικά χρήσιμη, υπό την προϋπόθεση ότι βάζει στη σχετική συζήτηση το επόμενο διπλό ερώτημα: (α) Σε ποιες περιοχές η παραδοσιακή διδακτική των κλασικών γλωσσών έχει σήμερα αποτύχει; και (β) οι υπολογιστές μπορούν να καλύψουν αυτές τις προβληματικές περιοχές; Αντιστρέφοντας κάποιος το διπλό αυτό ερώτημα μπορεί να αναρωτηθεί: ποιες ακριβώς δυνατότητες των υπολογιστών μπορούν να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά τα προβλήματα της αρχαιογνωστικής και αρχαιογλωσσικής μάθησης με τα παραδοσιακά μέσα;

Ο Hill καταλήγει ότι τρεις είναι οι δυνατότητες των υπολογιστικών εργαλείων, στις οποίες μπορεί να στηριχθεί η εμπράγματη ανανέωση της διδασκαλίας των κλασικών γλωσσών:
(1) η πολυμεσικότητα
(2) η συνδεσιμότητα, και
(3) τα υπερκείμενα.

Ζητούμενο ωστόσο παραμένει αν οι δυνατότητες αυτές, όταν μεταφράζονται σε ηλεκτρονικές εφαρμογές, φέρνουν κάτι ολότελα νέο και δημιουργικό στη διδασκαλία.

Παρασκευή, Σεπτεμβρίου 26, 2008

Ψηφιακή φιλολογία και λογοτεχνικές σπουδές




Τί κάνουν, και τί μπορούν να κάνουν, οι φιλόλογοι, όταν δουλεύουν με τους υπολογιστές; Εκτός από τις επιδειξιακές τους ενασχολήσεις με τα λογισμικά παρουσίασης, τη ματαιόδοξη τριβή τους με τα "εγκεκριμένα" εκπαιδευτικά λογισμικά (τα οποία έχουν αρχίσει να γίνονται αντικείμενο αρχαιολογικού πλέον ενδιαφέροντος), και την έκδοση ψηφιακών "φυλλάδων", χτίζουν και δημιουργικές γέφυρες ανάμεσα στις φιλολογικές και τις λογοτεχνικές σπουδές με την ψηφιακή τεχνολογία.

Οι συγγραφείς του τόμου A Companion to Digital Studies (επιμ. έκδ. από τους R. Siemens & S. Schreibman. Οξφόρδη: Blackwell 2008), μας διαφωτίζουν τουλάχιστον για τις προβληματικές σχέσεις των ανθρωπιστικών σπουδών με τα υπολογιστικά μέσα.

Part I: Introduction
1. Imagining the New Media Encounter

Part II: Traditions
2. ePhilology: When the Books Talk to Their Readers
3. Disciplinary Impact and Technological Obsolescence in Digital Medieval Studies
4. Knowledge will be multiplied : Digital Literary Studies and Early Modern Literature
5. Eighteenth-Century Literature in English and Other Languages: Image, Text, and Hypertext
6. Multimedia and Multitasking: A Survey of Digital Resources for Nineteenth-Century Literary Studies
7. Hypertext and Avant-texte in Twentieth-Century and Contemporary Literature

Part III: Textualities
8. Reading Digital Literature: Surface, Data, Interaction, and Expressive Processing
9. Is There a Text on This Screen Reading in an Era of Hypertextuality
10. Reading on Screen: The New Media Sphere
11. The Virtual Codex from Page Space to E-space
12. Handholding, Remixing, and the Instant Replay: New Narratives in a Postnarrative World
13. Fictional Worlds in the Digital Age
14. Riddle Machines: The History and Nature of Interactive Fiction
15. Too Dimensional: Literary and Technical Images of Potentiality in the History of Hypertext
16. Private Public Reading: Readers in Digital Literature Installation
17. Digital Poetry: A Look at Generative, Visual, and Interconnected Possibilities in its First Four Decades
18. Digital Literary Studies: Performance and Interaction
19. Licensed to Play: Digital Games, Player Modifications, and Authorized Production
20. Blogs and Blogging: Text and Practice

Part IV: Methodologies
21. Knowing: Modeling in Literary Studies
22. Digital and Analog Texts
23. Cybertextuality and Philology
24. Electronic Scholarly Editions
25. The Text Encoding Initiative and the Study of Literature
26. Algorithmic Criticism
27. Writing Machines
28. Quantitative Analysis and Literary Studies
29. The Virtual Library
30. Practice and Preservation Format Issues
31. Character Encoding
Annotated Overview of Selected Electronic Resources

Η προκείμενη έκδοση εμπλουτίζει και αναθεωρεί μια προηγούμενη προσπάθεια χαρτογράφησης του αναδυόμενου κλάδου των ανθρωπιστικών σπουδών που υποστηρίζεται από τα ψηφιακά μέσα: A Companion to Digital Humanities (επιμ. έκδ. από τους S. Schreibman, R. Siemens, & J. Unsowrth. Οξφόρδη: Blackweel, 2004).

Τρίτη, Σεπτεμβρίου 02, 2008

Αρχαιογνωσία και Νεογνωσία




Την Πέμπτη 4-09-2008 πραγματοποιείται επιμορφωτικό σεμινάριο από τους συνεργάτες του προγράμματος "Αρχαιογνωσία και Αρχαιογλωσσσία στη Μέση Εκπαίδευση" στη σχολή Μωραΐτη (ώρα 10:000-14:00, αίθουσα Μουσικής). Τίτλος του σεμιναρίου: Αρχαιογνωσία και Νεογνωσία: Συγκρίσεις και συγκρούσεις.

Ακολουθεί το πρόγραμμα:

10.00-10.15 Χαιρετισμοί:
Χρυσάνθη Μωραΐτη- Καρτάλη, Αλέξης Δημαράς

10.15-10.35: Από την Αρχαιογνωσία στη Νεογνωσία:
Δ. Ν. Μαρωνίτης

10.35-10.55: Η αρχαία φιλοσοφία στο Σχολείο:
Γιώργος Ζωγραφίδης - Βασίλης Κάλφας

Δ ι ά λ ε ι μ μ α

11.45-12.05: Το εκπαιδευτικό κεφάλαιο της Ρώμης:
Θεόδωρος Παπαγγελής

12.05-12.25: Ο οικείος και ο ανοίκειος χαρακτήρας των αρχαίων. Το παράδειγμα του Ομήρου:
Λάμπρος Πόλκας

12.25- Επιλογικά σχόλια:
Δ. Ν. Μαρωνίτης

Σ υ ζ ή τ η σ η

Είσοδος ελεύθερη σε κάθε ενδιαφερόμενο.

Πέμπτη, Αυγούστου 07, 2008

Πώς γράφουμε πολυτονικά στο ιστολόγιο








Μπορούμε να γράψουμε πολυτονικά (λ.χ. αρχαία ελληνικά) στο ιστολόγιο τύπου blogger, όταν χρησιμοποιούμε τον Internet Explorer, ακολουθώντας τα εξής βήματα:

1. Ρυθμίζουμε τα Windows (λ.χ. τα XP), ώστε να εγκαταστήσουμε το πολυτονικό πληκτρολόγιο, και έτσι να μπορούμε να γράφουμε πολυτονικά στον υπολογιστή.
Σημείωση: Τα Windows XP διαθέτουν γραμματοσειρές Unicode (λ.χ. την Palatino Linotype), οπότε είμαστε σε θέση να γράφουμε πολυτονικά με αυτήν τη γραμματοσειρά σε έναν επεξεργαστή κειμένου. Εξυπακούεται επίσης ότι γνωρίζουμε πώς να χρησιμοποιούμε το πολυτονικό σύστημα γραφής με το πληκτρολόγιο.

2. Ενθέτουμε στο πρότυπο (template) του ιστολογίου (Επεξεργασία HTML), αν φυσικά έχουμε δικαίωμα πρόσβασης σε αυτό, τον επόμενο κώδικα css:


3. Αποθηκεύουμε τις αλλαγές που κάναμε στο πρότυπο.

4. Για να δοκιμάσουμε αν δουλεύει η τροποποίηση που κάναμε στο πρότυπο, δημιουργούμε μια νέα ανάρτηση.

5. Στον χώρο του κειμένου της ανάρτησης γράφουμε τον επόμενο κώδικα:


6. Στο διάστημα με τα ήήήήήήή, που περικλείεται στα span, γράφουμε το πολυτονικό κείμενο. Όπως φαίνεται στο επόμενο παράδειγμα:

Ἄνδρα μοι ἔννεπε, Μοῦσα, πολύτροπον, ὃς μάλα πολλὰ
πλάγχθη, ἐπεὶ Τροίης ἱερὸν πτολίεθρον ἔπερσε∙
πολλῶν δ’ ἀνθρώπων ἴδεν ἄστεα καὶ νόον ἔγνω,
πολλὰ δ’ ὅ γ’ ἐν πόντῳ πάθεν ἄλγεα ὃν κατὰ θυμόν,
ἀρνύμενος ἥν τε ψυχὴν καὶ νόστον ἑταίρων.


7. Δημοσιεύουμε την ανάρτησή μας.

Σημειώσεις:
1. Όταν γράφουμε ανάμεσα στα span το πολυτονικό κείμενο (μπορούμε φυσικά και να το κολλήσουμε από έναν επεξεργαστή κειμένου) δεν βλέπουμε τους τόνους ή τα πνεύματα παρά μόνον αφού πρώτα δημοσιεύσουμε την ανάρτησή μας.
2. Οι πληροφορίες για τον κώδικα οφείλονται στην Θέσεις στο πληκτρολόγιο για τους τόνους, τα πνεύματα και τους συνδυασμούς τους.
3.3. Επίσης εξοικείωση με τα πολυτονικά παρέχεται στις Συνδέσεις για τις γραμματοσειρές που υπάρχουν σε αυτό το ιστολόγιο.
3.4. Οι τροποποιήσεις στον κώδικα του ιστολογίου απαιτούνται μόνο όταν χρησιμοποιούμε τον Internet Explorer.

Τρίτη, Ιουλίου 01, 2008

Πρόγραμμα σεμιναρίου Ιθάκης


ΠΟΛΕΜΙΚΟΣ ΚΑΙ ΟΜΙΛΗΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ ΚΑΙ ΧΡΟΝΟΣ
ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΛΙΑΔΑ ΣΤΗΝ ΟΔΥΣΣΕΙΑ.
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΚΑΙ ΣΗΜΑΤΑ.

ΔΕΥΤΕΡΑ 15 Σεπτεμβρίου

19:30 Eναρκτήρια συνάντηση. Yποδοχή, χαιρετισμοί
20:00 Δ. Μ. ΜΑΡΩΝΙΤΗΣ, Μετάφραση της έκτης ιλιαδικής ραψωδίας. Εκφορά και σχόλια.

ΤΡΙΤΗ 16 Σεπτεμβρίου

Προεδρία: Φάνης Κακριδής

9:00–9:30 Αλεξάνδρα ΖΕΡΒΟΥ, Ανδρικός και γυναικείος χώρος και χρόνος στη συνάντηση Έκτορα και Ανδρομάχης.
9:30–10:00 Συζήτηση
10:00–10:30 Χρήστος ΤΣΑΓΓΑΛΗΣ, Σκηνικός, αφηγηματικός και διακειμενικός χώρος στην εταιρική ομιλία Διομήδη και Γλαύκου.
10:30–11:00 Συζήτηση
11:00–11:30 Διάλειμμα

Προεδρία: Αντώνης Ρεγκάκος

11:30–12:00 Αγάθη ΓΕΩΡΓΙΑΔΟΥ, «διά νύκτα μέλαιναν». Η σημειολογία της νύχτας στην εταιρική ομιλία Πριάμου–Αχιλλέα.
12:00–12:30 Συζήτηση

Προεδρία: Αλεξάνδρα Ζερβού

18:30– 19:00 Αναστάσιος ΣΤΕΦΟΣ, Στο μεταίχμιο του ομιλητικού χώρου στη Ζ ραψωδία.
19:00–19:30 Συζήτηση
19:30–20:00 Ιωσήφ ΧΑΤΖΗΙΩΑΚΕΙΜΙΔΗΣ, Πολυτίμη ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΥ, Πού, πότε, πώς στο πλαίσιο των ομιλιών στη Ζ ραψωδία.
20:00–20:30 Συζήτηση

TΕΤΑΡΤΗ 17 Σεπτεμβρίου

Προεδρία: Χρήστος Τσαγγάλης

9:00–9:30 Αντώνης ΡΕΓΚΑΚΟΣ, Ιλιαδικός και Οδυσσειακός χρόνος: μερικές διαφορές.
9:30–10:00 Συζήτηση
10:00–10:30 Μενέλαος ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΣ, Μενέλαος και Ελένη: συζυγική ομιλία και επική αφήγηση (Οδύσσεια δ 240-289).
10:30–11:00 Συζήτηση
11:00–11:30 Διάλειμμα

Προεδρία: Αριάδνη Γκάρτζιου

11:30–12:00 Φάνης ΚΑΚΡΙΔΗΣ, Συναπαντήματα: ανθρωπολογικά στη συνάντηση του Οδυσσέα με τη Ναυσικά.
12:00–12:30 Συζήτηση
12:30–13:00 Αντώνιος ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ, Καλυψώ και Κίρκη: σπηλιά και παλάτι.
13:00–13:30 Συζήτηση

16:30 Περιήγηση στην Iθάκη

ΠΕΜΠΤΗ 18 Σεπτεμβρίου

Προεδρία: Μενέλαος Χριστόπουλος

9:00–9:30 Αλίκη ΓΑΛΙΑΤΣΑΤΟΥ, Η τρίβαθμη ανιούσα κλίμακα της ομιλίας Οδυσσέα–Πηνελόπης. Ο χώρος και ο χρόνος.
9:30–10:00 Συζήτηση
10:00–10:30 Λάμπρος ΠΟΛΚΑΣ, Ομιλία και λέχος: από την Ιλιάδα στην Οδύσσεια.
10:30-11:00 Συζήτηση

12:30 Θαλασσινή εκδρομή

Προεδρία: Αναστάσιος Στέφος

18:30– 19:00 Αριάδνη ΓΚΑΡΤΖΙΟΥ, Χώρος και χρόνος της μνηστηροφονίας.
19:00–19:30 Συζήτηση

ΚATAΛHKTIKH ΣYNEΔPIA
Προεδρία: Δ. Ν. Μαρωνίτης

19:30–20:00 Σύνοψη πορισμάτων του Σεμιναρίου
20:30 Το Επαρχείο Ιθάκης θα απονείμει το βραβείο "Οδυσσέως-Πηνελόπης" στους: Ι. Θ. Κακριδή, Όλγα Κομνηνού-Κακριδή και Ελένη Ι. Κακριδή.
Το βραβείο θα παραλάβει ο καθηγητής Φάνης Ι. Κακριδής.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 19 Σεπτεμβρίου

Tαξίδι επιστροφής